أيّ معنى للعلامة بعد تحوّلات الفنّ المعاصر؟

المؤلفون

  • منال بلحائزة عضو بالمعهد

الكلمات المفتاحية:

الكلمات المفاتيح: العلامة، الترميز، الفعل ، الفنّ المعاصر، الفنّ الرّقميّ

الملخص

نحاول في هذه الدراسة البحث عن معنى العلامة بعد تحوّلات الفنّ المعاصر، فالعلامة كيان متكامل التركيب، فيه من المسائل المتشعّبة ما يجعله مادّة جديرة بالبحث و التأمل. ولمّا كان التعامل مع العلامة لا ينطلق إلا من الظواهر الماثلة"للعيان"، فإنّ "المجال البصري"

[i](بنكراد، س.2003 ص90) هو المجال الذي يحتاج إلى جهود استقراء وضبط وتحديد للمعاني والمفاهيم التي يعبّر عنها البحث وبها يكون ذا قيمة علميّة وقيمة فكريّة. "لأنّ ما تدركه العين هو علامات لا موضوعات معزولة، والعالم تسكنه العلامات وليس خزانا للأشياء." (بنكراد، س.2003 ص90) [ii] وفي كل الأحوال يرتبط الفعل بالنسق العلامي. من هنا، فإنّ الجمالية في التشكيل والفعل والتفكير لا تمثّل مطلبا فنيّا، ولا هي رغبة ذاتية، بقدر ما هي مطلب فكريّ فيه يتنزّل الفنّ منزلة "الرائع" وفيه يتّخذ الفكر موقع "المثل الأعلى".

 تعالج هذه الدارسة تطوّر الفكر الفني اليوم، وتعكس قدرته على الإبداع وتوليد إشكاليات تكشف العلاقات الدّلاليّة غير المرئيّة من خلال تجلّيها المباشر في الأثر الفنّي الرّقميّ، وتساعد على إنتاج تشكيلات فنية مبنية على ثنائية هي العلامة والترميز. و لا يعني هذا مجرّد الاكتفاء بتشكيلات فنية مرقمنة، بل هو تجاوز لهذه الثنائية ببعديها السمعي البصري جماليا ودلاليّا.

الكلمات المفاتيح: العلامة، الترميز، الفعل ، الفنّ المعاصر، الفنّ الرّقميّ

This study is about "the meaning of the sign after the transformations of contemporary art" since the sign is an integrated entity. It contains a complex issue that makes it material worthy research material and contemplation.

Dealing with the sign does not start only from the phenomena that are "visible". The “visual field”[iii] (Pinkrad, S. 2003) is the field that needs efforts to extrapolate, adjust and define the meanings and concepts that are expressed and in which the research has a scientific and intellectual value. "Because what the eye perceives is signs, not isolated subjects, and the world is inhabited by signs and not a reservoir of things.[iv]" (Pinkrad, S. 2003).

    In all cases, the artistic act is linked to the scholarly system. Hence, the aesthetic in formation, action and thinking does not represent an artistic requirement nor is it a subjective desire. It is an intellectual requirement in which art descends the status of "wonderful" and the thought takes the position of "ideal". This study deals with the development of artistic thought today, and reflects its ability to create and generate problems that reveal the semantic relationships invisible through their direct manifestation in the digital artistic impact. It also helps to produce artistic formations based on a duality that is the sign and coding.This does not mean merely being satisfied with digital art formations. Transcending this duality, both aesthetic and semantic, with its audiovisual dimensions.

Key words: sign, notation, verb, contemporary art, digital art

 

[i][i] بنكراد (سعيد)، السيميائيات ومفاهيمها وتطبيقاتها، الفصل الثالث بورس السيميائيات نظرية تأويلية، مجلة علامات، منشورات الزمان، الرابط، 2003 ص90

[ii] نفس المرجع ص90

[iii] نفس المرجع ص90

[iv] نفس المرجع ص90

التنزيلات

منشور

2021-07-28

إصدار

القسم

المقالات